Waar de strijd zich tijdens de Zesdaagse van Rotterdam toespitst op een ouderwetse Nederland (Niki Terpstra en Yoeri Havik) tegen België (Kenny de Keetele en Moreno de Pauw), daar stellen de liefhebbers in de Amsterdamse rijwielwinkel Presto vast dat wielrennen in Amsterdam ‘zo goed als uitgestorven is’.

Naast de zesdaagse hebben ze in Rotterdam ook een aantal Fixed Gear wedstrijden, de Ronde van Katendrecht en de tweedaagse wegwedstrijd Rotterdam-Antwerpen-Rotterdam, stellen de wieler-connaisseurs vast. Maar in Amsterdam? “In Amsterdam is het wielrennen op sterven na dood”, zeggen ze. “Dat is best vreemd, want de fietsverkoop hier in de Haarlemmerstraat vertoont een stijgende lijn. Vooral het vrouwenwielrennen kende de laatste jaren een explosieve groei, met dank aan Marianne Vos. Normaal gesproken is januari een rustige maand in de winkel, maar vandaag stromen de klanten binnen.”

Wielerronden in de Amsterdamse straten

Nee, dan vroeger. Toen had bijna iedere wijk in Amsterdam zijn eigen wielerronde. De Ronde van de Javastraat, de Ronde van de Orteliusstraat, de Ronde van Spaarndammerbuurt, de Ronde van de Kinkerstraat, de Ronde van de Ten Katemarkt en de Ronde van het Purmerplein in Amsterdam Noord, ze zijn allemaal ter ziele. “Het clubgevoel is over”, zegt iemand in de werkplaats. “Mensen zijn tegenwoordig veel individualistischer ingesteld. Ze willen zich nergens meer aan binden, ze willen vrijheid.”

Toegegeven, het baanwielrennen heeft bij een breed publiek een circusachtig imago. En niet geheel ten onrechte. Maar op de weg gebeurt er ook niks in Amsterdam. Oké, je hebt het Criterium van IJburg, maar ja, als dat nou het hoogtepunt van het jaar moet zijn. Zeg eerlijk, wie heeft daar nou wel eens van gehoord?

Wielerbaan Sloten

In het Olympisch Stadion wordt allang niet meer gefietst en de toekomst van het Velodrome Amsterdam is in direct gevaar. De laatste uitbater is onlangs failliet gegaan en de toekomst van de wielerbaan ligt nu in handen van de politiek. Een verhaal over subsidie slurpen zonder tegenprestatie, met als direct gevolg dat Amsterdam nu dus ook geen zesdaagse meer heeft. In Sloten wordt tegenwoordig alleen getraind, maar dat kan ook in het Sportpaleis Alkmaar of in Omnisport Apeldoorn.

ASC Olympia: baanwielrennen in Amsterdam

De Amsterdamse wieler-identiteit bestaat niet meer. En dat doet zeer, hier in de Haarlemmerstraat. Niet alleen Rotterdam, ook Utrecht en Groningen zijn Amsterdam inmiddels voorbij gestoken als wielerstad. De laatste eigenaar van de wielerbaan in Sloten wilde er – naast wielerwedstrijden – allerlei beurzen en partijen organiseren, maar stuitte op verzet van de buurt vanwege geluidsoverlast en dergelijke.

Overlevingskansen

“Wielrennen in Amsterdam is moeilijk te organiseren. Wielrennen alleen is niet genoeg. Het kan beter geïntegreerd worden in een totaal evenement, dan heb je overlevingskansen. Anders niet. En in Amsterdam heb je altijd parkeerproblemen, dat is ook een niet te onderschatten factor.” Nee, de kans dat Amsterdam ooit nog een eigen wielerwedstrijd zal krijgen wordt hier, in wat misschien wel de mooiste rijwielhandel van Amsterdam genoemd mag worden, minimaal geacht.

En nu maar hopen dat Niki Terpstra de Zesdaagse van Rotterdam wint. Terpstra komt namelijk uit Krommenie. En dat is een stuk dichterbij Amsterdam dan Rotterdam. Je moet het plezier ergens uithalen, in een stad waar de wielersport inmiddels is overleden en begraven, maar nog niet vergeten …

Dit artikel werd geschreven door Mark van den Heuvel en verscheen eerder in HP/De Tijd.