Waarom je met klikpedalen moet rijden

Waarom je met klikpedalen moet rijden

Je begint net met wielrennen. Je hebt een mooie fiets gekocht via Marktplaats en hebt er al een paar mooie ritten mee gereden. Je hebt helemaal de smaak te pakken. Maar je wilt meer! Langere ritten fietsen, misschien wel toertochten rijden of zelfs aansluiten bij een leuke club.

Klikpedalen? Ik heb er geen klik mee!

Je rijdt nog op ‘gewone’ pedalen. En eigenlijk vind je dat wel een prettig idee. Je zit niet ‘vast’ aan je fiets, je hebt lekker de vrijheid en wanneer er iets onverwachts gebeurt, kun je snel voetje aan de grond zetten. Alleen maar voordelen toch?

Tijdens een van je ritten heb je al van die groepen wielrenners zien rijden, allemaal met van die enge klikpedalen. Zijn die dingen verplicht bij een vereniging? En wat zijn dan de voordelen?

De voordelen op een rij:

Waarom rijden al die wielrenners toch met klikpedalen/ En waarom zou jij erop overgaan? Zeker bij verenigingen is het rijden met klikpedalen een must.

  • Racefietspedalen worden gekenmerkt door een relatief groot contactoppervlak tussen pedaal en de schoen. Dit oppervlak zorgt voor een maximale ondersteuning en krachtoverbrenging op de pedalen.
  • Naast alleen duwen, kun je nu ook trekken aan je pedalen, waardoor je meer energie kwijt kunt en dus harder en efficiënter kunt rijden. Je verliest minder kracht, dit betekent dat je ‘makkelijker’ snelheid kunt maken en ‘makkelijker’ kunt klimmen.
  • Doordat je nu de volledige trapbeweging kunt maken (duwen en trekken in een vloeiende beweging), kun je op souplesse fietsen. Op souplesse fietsen is fietsen met een hoge cadans. Dit heeft als voordeel dat je minder vermoeid raakt tijdens je rit. Zeker van belang bij lange ritten en toertochten.
  • Omdat je nu meer in contact staat met je fiets, kun je nog meer controle uitoefenen. Je hebt dus nog meer gevoel met je geliefde fiets ☺

  • Nu je meer contact hebt met je fiets, wordt het rijden in een groep ook makkelijker. Je kunt nu (nog) beter de groep bijhouden. Dit komt mede doordat je beter kunt aanzetten na bochten, op deze manier kun je de zogeheten gaten in de groep zo klein mogelijk houden. Dit wordt nog belangrijker bij groepen die sneller rijden dan bijvoorbeeld bij een Social Ride. Deze groepen rijden pittig door en zetten sneller aan in de bochten. Wanneer je het gaaf lijkt om bij een snelle groep te rijden, is rijden met klikpedalen een must.
  • Je zou denken dat rijden met klikpedalen op een regenachtige dag minder veilig zou zijn dan met gewone pedalen. Maar niets is minder waar. Natuurlijk liggen er bij nat weer allerlei gevaren op de weg, zoals gladde putdeksels, wegmarkeringen en bladeren. Deze probeer je uiteraard te vermijden. Doe dit overigens altijd bedachtzaam, zeker wanneer je rijdt in een groep. Je kunt nu misschien ook het belang van klikpedalen voorstellen, wanneer je op gewone pedalen rijdt, kun je sneller van je pedalen glijden. Zeker in een groep kan dit gevaar opleveren.

Hoe leer ik rijden met klikpedalen?

Nu je hierboven de voordelen hebt gelezen, vind je het wellicht nog steeds een beetje ‘eng’ om met klikpedalen te rijden. Lees dan hieronder hoe je het beste kan oefenen en hoe je vertrouwen krijgt in het rijden met klikpedalen.

  • Ben je uitgerust met klikpedalen, zoek een geschikte plek om te oefenen. Bijvoorbeeld een lege parkeerplaats, een rustig park, een plek waar weinig of geen verkeer is. Zoek een plek met een hek of muur waar je je aan vast kunt houden.
  • Ga op je fiets zitten en leun tegen een muur of hek. Leer klikpedalen kennen d.m.v. een voet continu in en uit te klikken totdat je vertrouwd mee raakt. Je klikt in door je schoeisel op het pedaal te zetten en met een ferme duw in te drukken, je klikt uit door je hak in een beweging naar buiten te duwen. Dit oefen je natuurlijk ook met je andere voet.
  • Heb je het inklikken onder de knie ????, dan is het tijd om een stukje te gaan fietsen. Dit kun je doen door eerst een stuk te rijden met een voet ingeklikt en een voet ‘vrij’. Wissel dit af met je andere voet. Heb je voldoende vertrouwen, klik dan beiden voeten in. Vergeet niet dit te oefenen in een veilige omgeving, breng zowel anderen als jezelf niet in gevaar.

ASC Olympia - Waarom je met een kliksysteem moet rijden

  • Heb je inmiddels zoveel vertrouwen opgebouwd, ga dan pas ingeklikt deelnemen aan het verkeer.
  • Vind je het nog steeds spannend? Vraag dan een fiets-liefhebbende vriend of vriendin om hulp. Ken je niemand die wielrent? Neem dan eens contact op met een locale fietsvereniging of -club, er staan vast genoeg fietsers voor je klaar om je handje (voetje) te helpen.
  • En als laatste: vooral veel doen. Het niet op tijd uitklikken en omvallen is (bijna) onvermijdelijk. De grootste schade die je oploopt, is hoogstwaarschijnlijk een gedeukte ego. Eén troost, het is ons allemaal zeker een keer gebeurd ????

Bekijk ook eens onderstaande video van Global Cycling Network – waarin wordt uitgelegd hoe je gemakkelijk in- en uit klikt en hoe je het beste kan oefenen.

Welke klikpedalen moet ik gebruiken?

Net zoals er veel verschillende merken en typen fietsen zijn, is er veel keuze in de verschillende merken en typen klikpedalen. Hieronder kan je lezen hoe je een goede keuze maakt uit al dat moois.

  • Bekende merken racefietspedalen zijn Look, Time, Shimano SPD-SL en Speedplay. De keuze van racefietspedalen hangt vaak af van persoonlijke voorkeur voor een merk en ook de mate van speling die de pedalen bieden. Vraag je lokale fietsenmaker om advies, welk type past het beste bij jou.
  • Er zijn fietsers die de voorkeur geven mountainbikepedalen. Deze mountainbike- en cyclocross-pedalen hebben een open binding waardoor je gemakkelijk en snel kunt in- en uitklikken. De meest gebruikte pedalen voor MTB zijn de Shimano SPD pedalen en de Crankbrothers pedalen. Onze voorkeur gaat overigens uit naar racefietspedalen.
  • Vraag eens aan een fietsvriend of -vriendin welke pedalen zij gebruiken en waarom.

Hopelijk hebben we je ervan kunnen overtuigen om over te stappen op fietsen met klikpedalen. Ben je nog steeds niet overtuigd, laat ons dan weten wat je nog tegenhoudt! Misschien kunnen we je nog tips en tricks geven. Misschien rijd je al met klikpedalen, maar heb je nog een aanvulling op ons schrijfwerk. Dan horen wij dat natuurlijk ook graag in de comments hieronder.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*