Het is je vast niet ontgaan: de UCI gaat vanaf 1 juli schijfremmen toestaan in wegwielrennen en BMX. Ook de KNWU zal deze regel volgen. Hoewel de ontwikkelingen en exacte regelgeving nauwlettend in de gaten worden gehouden, is het vanaf 1 juli officieel toegestaan om mee te doen aan trainingen en wedstrijden op een fiets met schijfremmen.

UPDATE 27 juni 2018: Vanuit de UCI zijn er geen aanvullende voorwaarden gesteld aan de uitvoering van schijven. Omdat er vanuit de handel aangegeven wordt dat er (net als bij de mountainbike) straks enkel nog racefietsen met schijfremmen te koop zullen zijn, heeft de KNWU besloten om de schijfremmen voor alle categorieën – dus ook Jeugd en Nieuwelingen – toe te staan.

In het persbericht van 21 juni 2018 schrijft de UCI het volgende:

“Na bijna drie jaar testen en in overleg met verschillende belanghebbende partijen […] is het besluit genomen om schijfremmen toe te staan voor weg- en BMX races, met ingang van 1 juli van dit jaar. Punt 1.3.025 van de UCI Reglementen zal worden aangepast, om het gebruik van schijfremmen toe te staan tijdens trainingen en wedstrijden voor wegwielrennen en BMX, zoals nu al het geval is voor cyclocross, mountainbiken […].”

Tests met UCI-teams

Voor cyclocrossers en mountainbikers waren schijfremmen bij trainingen en wedstrijden al langer toegestaan, maar wegwielrenners en BMX-ers waren tot nu toe uitgesloten van het gebruik van schijven.

De afgelopen jaren zijn er al meerdere tests gehouden met schijfremmen. Tot nu toe werden deze remmen – als proef – alleen toegestaan voor renners van UCI-teams. Daarom was het mogelijk dat je ze zag op fietsen van profs tijdens bijvoorbeeld tijdens Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen of in de Giro d’Italia.

Tijdens de testperiode waren er wel wat problemen; het dieptepunt was het tijdelijke verbod op testen na de blessure van Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix in 2016. In januari 2017 werd de test weer opgestart met – zoals nu bekend is geworden – als resultaat dat schijven eindelijk overal worden toegestaan. Voorwaarde was toen al dat de randen van de schijven schuin geslepen moesten worden om minder scherp te zijn. Er is zelfs nog geëxperimenteerd met beschermkapjes over de schijven heen.

De nieuwe UCI regel betekent ook dat wielerploegen en wielrenners in de komende editie van de Tour de France gebruik mogen maken van schijfremmen.

Lees ook:
Interclub Jeugd Omnium 2018 - 'De Triple'

Trainingen & wedstrijden

Met deze wijziging in het UCI reglement mag elke renner schijfremmen gebruiken tijdens trainingen en wedstrijden in het wegwielrennen en BMX. Wij adviseren alle renners de exacte regelgeving nog even af te wachten, voor het geval de UCI in de regelgeving uitzonderingen maakt en/of technische specificaties toevoegt.

Schijfremmen?

Schijfremmen bestaan al net zo lang als ASC Olympia oud is. De eerste schijfrem werd ontwikkeld rond 1890. Het eerste gebruik werd in 1902 gepatenteerd door Frederick William Lanchester voor gebruik op zijn Lanchester Cars. Maar het heeft nog zeker 50 jaar geduurd, voordat de schijfrem algemeen werd gebruikt.

Het was ook pas rond 1950 dat er voor het eerst werd geëxperimenteerd met schijfremmen op fietsen. in de jaren ’70 had Shimano een productlijn hydraulische schijfremmen die vooral werden gemonteerd op ‘utility-bikes’. Het beperkte gebruik van schijven kwam vooral door het gewicht; een gemiddelde set woog zo’n vier kilo. Maar ze zagen er wel cool uit …

ASC Olympia: #samensneller

De eerste fietsen met schijfremmen waren geen groot succes. Dat kwam omdat ze eigenlijk niet nodig waren; het verschil in remkracht vergeleken met velgremmen voor wielrennen op de weg was te klein. Pas nadat mountainbiken populair werd, werden schijfremmen steeds meer gebruikt en werd ook het voordeel gezien; bij het mountainbiken remden ze gewoon veel beter. Bovendien werden mountainbikes steeds vaker voorzien van verende voorvorken, waardoor ontwerpers van mountainbikes moeite hadden met kabels en velgremmen.

Vandaag de dag worden schijfremmen steeds meer gebruikt op racefietsen. Dat komt doordat de ontwikkeling steeds sneller gaat en de resultaten beter worden; schijfremmen hebben een betere remkracht en zijn betrouwbaarder – vooral tijdens natte omstandigheden en afdalingen. Ze zijn wel iets zwaarder en vergen wat meer onderhoud dan velgremmen, maar ze gaan weer langer mee. De keuze is aan jou!

 

Tenslotte, nogmaals: wij adviseren alle renners de exacte regelgeving af te wachten, voor het geval de UCI in haar regelgeving uitzonderingen maakt, dan wel technische specificaties toe gaat voegen.

Lees ook:
Amsterdam - Barcelona: gewoon nog een keer