Schijfremmen: voor- en nadelen
Zoals je in ons vorige bericht hebt gelezen, heeft ook de KNWU besloten om de nieuwe UCI regel over schijfremmen te volgen en mag je vanaf 1 juli meedoen aan wedstrijden op een fiets met schijfremmen. Als je dus een nieuwe fiets gaat kopen, kun je vanaf nu kiezen voor een fiets met of zonder schijfremmen.
Maar waarom zou je nu eigenlijk kiezen voor een fiets met schijfremmen? Wat zijn nu eigenlijk de voordelen ten opzichte van normale velgremmen? En zijn er ook nadelen? We zetten ze voor je op een rijtje …
De nieuwe regels zijn mede tot stand gekomen, doordat er vanuit de fietsenhandel werd aangegeven dat er in de (nabije) toekomst alleen nog maar racefietsen met schijfremmen zullen worden verkocht. Net als bij mountainbikes. Maar waarom worden schijven nu steeds populairder?
Schijfremmen remmen beter
Als iets belangrijk is op een racefiets – vooral met hoge snelheden – is het wel het vermogen om snel en veilig te kunnen remmen. Dat remmen betekent dat je bang bent, is natuurlijk klinkklare onzin; remmen betekent controle over je fiets. Controle over je fiets, zegt iets over jouw professionaliteit als wielrenner. Hoe meer controle jij hebt over je fiets, hoe veiliger dat is. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor de anderen in je peloton. En als je in je eentje op de openbare weg traint, is het (ook) veiliger alle jouw medeweggebruikers. Vooral met nat weer zul je het verschil merken: je gaat veel beter en met meer controle remmen.
Het is dus niet zo heel verwonderlijk, dat fietsfabrikanten de afgelopen jaren steeds meer fietsen produceren met schijfremmen.
Als je een hydraulisch remsysteem (remmen op oliedruk in plaats van met remkabels) op je fiets hebt, heb je voor dezelfde remkracht, minder kracht nodig. Dat betekent dat je dus niet alleen beter en met meer controle kan remmen, maar ook dat je effectieve remweg korter is. Nog een veiligheidsvoordeel.
Een kortere remweg betekent dus ook dat later kan remmen voor een bocht. In een wedstrijd levert later remmen tijdwinst op, omdat je meer snelheid kan houden. Zoals onze Amsterdamse voetballegende al eens zei “Elk voordeel, heb z’n nadeel”, betekent een kortere remweg helaas ook dat je meer kans maakt om de maximale wrijving tussen band en wegdek kan overschrijden: je kunt gaan slippen met alle nare gevolgen van dien. Maar je kunt dat nadeel ook weer gemakkelijk oplossen door bredere banden te monteren.
Schijfremmen gaan langer mee
Schijven zijn veel duurzamer dan velgremmen; ze gaan gewoon langer mee. Waar je voorheen meerdere keren per wielerseizoen je remblokken moest vervangen, hoef je dat bij een fiets met schijfremmen maar één keer per jaar te doen. Als je niet zo heel veel kilometers maakt in een seizoen, kun je wellicht zelfs volstaan met eens in de twee seizoenen je remblokken vervangen.
Nog een bijkomend duurzaamheidsvoordeel is dat je velgen niet meer slijten. Bij velgremmen op drukken de remblokken tegen de velgrand en daardoor is je velg gewoon een keer ‘op’. Omdat je geen gebruik meer maakt van remblokken die je op je velgen drukt om te remmen, hoef je niet meer je velgen te vervangen door het gebruik van velgremmen. Zeker als je carbon velgen hebt, kan dit behoorlijk in de kosten lopen. Carbonwielen worden daardoor niet goedkoper, maar ze gaan wel langer mee.
Schijfremmen? Bredere banden!
De wrijving tussen band en wegdek wordt steeds groter naarmate de breedte van je banden toeneemt. Of: naarmate het contactvlak tussen je banden en het wegdek groter is. Wanneer je velgremmen hebt, ben je gebonden aan een maximale breedte. Wanneer je een fiets hebt met schijfremmen, kun je brede(re) banden laten monteren. Mocht jouw fietsframe dat aankunnen, kun je op 32 of zelfs op 35 millimeter banden rijden.
Wanneer je op een fiets met schijfremmen rijdt, is het aan te bevelen om banden van minimaal 25 millimeter te gebruiken. Wanneer je smallere banden gebruikt, is de remkracht al snel te groot. Vooral bij renners die minder wegen dan zo’n 70 kg. En dat brengt de veiligheid juist weer in het gedrang: je kunt – doordat je te hard remt – wellicht over de kop slaan …
Remschijven hebben vaak steekassen – dus meer stijfheid
Een ander – vaak niet bekend – voordeel van schijfremmen is dat wielen met schijven vaak een steekas hebben. Steekassen zijn sterker en veel stijver dan een ‘quick release’ sluiting en dat betekent dus dat ze wat veiliger zijn. Het wisselen van een wiel met een steekas kost wel een paar seconden meer tijd. Er worden remsystemen met zowel steekassen als quick release sluiting geleverd. De keuze is dus aan jou!
Schijfremmen zijn zwaarder
Het is logisch dat het extra metaal van de schijven, wat extra gewicht met zich meebrengt. Echte ‘nerds’ zullen opmerken dat de fiets te zwaar wordt als je overstapt op schijven. In de praktijk valt dat reuze mee. Ja, een fiets met schijven is over het algemeen iets zwaarder. Als je ervan uit gaat dat het verschil amper 500 gram is, gaat dat dan het verschil maken?
Een gemiddelde volle bidon weegt meer …
Schijfremmen vergen ander onderhoud
Op zich is het onderhoud van schijfremmen niet zo heel spannend. Als je een beetje handig bent, kun je dat heel goed zelf doen. Als je nu al zelf de remblokken van je velgremmen kan vervangen, kun je ook wel de remblokken van je schijfremmen vervangen. Het is alleen een ander kunstje. Ook het vervangen van remkabels bij een systeem met schijven is eigenlijk niet anders, dan bij een systeem met velgremmen.
Anders wordt het, wanneer je een hydraulisch remsysteem (een systeem dat werkt met oliedruk in plaats van kabels) hebt op je fiets. Bijvoorbeeld voor het vervangen van de remolie of zelfs de remleidingen, heb je apart gereedschap nodig. Als je bereid bent om daarin te investeren, is het niet heel moeilijk. De handeling is wel even anders dan bij een remsysteem met kabels, maar als je dat een keer hebt gedaan is dat niet veel moeilijker dan het onderhoud van je velgremmen.
Let er wel op dat er geen olie of andere viezigheid op je schijven of remblokken komt. Schijfremmen zijn erg gevoelig voor smeermiddelen. Zelfs het vet dat van nature op je vingers zit, kan een nadelige invloed op je schijven hebben. Ook als remblok van je een schijfremmen is vervuild, gaat de remkracht al snel sterk achteruit. Het is dan het beste om je remblokken te vervangen en je remschijven goed schoon te maken. Let er dus ook goed op dat er bij het smeren van je ketting, geen olie en/of vet op je schijven komt!
Aan jou de keuze
Als je toe bent aan een nieuwe fiets, heb je dus vanaf vandaag de keuze: koop je een fiets met schijfremmen of houdt je het bij velgremmen? Daarnaast kun je bij een systeem met remschijven ook nog eens kiezen tussen een systeem met remkabels of een systeem op oliedruk.
Door bovenstaande punten tegen elkaar af te wegen, kun je dus al een beetje een keuze maken. Maar wat voor jou het belangrijkste is, kun je echt alleen zelf bepalen. Om de voor jou beste keuze te maken, kun je natuurlijk het beste een uitgebreide proefrit maken. Want pas dan merk je de echte verschillen. En je kunt kunt de verschillen nog het beste merken bij nat weer – maak dus vooral een proefrit in de regen.
Meer informatie?
Wil je meer weten over schijfremmen? Of wil je nu wellicht (ook) een nieuwe fiets kopen, die is voorzien van schijven en wil je jezelf goed inlezen? Lees dan deze test op fiets.nl eens. De schrijver van dat artikel is trouwens geen familie 😉
Op Bicycling.nl kun je ook lezen over de 5 fouten die je moet vermijden als je met schijfremmen rijdt.