Inschrijving
Voorinschrijving voor de ABC wedstrijden loopt via MijnKNWU. Een geldige KNWU wedstrijd licentie is nodig om via de KNWU site in te schrijven.
Inschrijving voor de NK Masters Baan loopt uitsluitend via MijnKNWU en voor deze is een KNWU wedstrijd licentie vereist.
Mocht je enkel een basislicentie hebben (of buitenlandse licentie) graag even de volgende gegevens mailen naar
milko.siemons@upcmail.nl om in te schrijven voor de ABC’s (maar niet voor de NK!).
- Naam
- Bondsnummer (KNWU of andere bond)
- MyLaps chipnummer
- Geboortedatum
- Man/Vrouw
- Categorie
- Telefoonnummer
- Email
- Inschrijving voor welke ABC wedstrijd data?
Vooringeschreven renners betalen €8,00 per wedstrijd. Bijschrijving kost €10,00.
We rijden met eigen rugnummers. Voor deze betaal je eenmalig €4,00.
Timing en uitslagen worden met MyLaps chips uitgevoerd. De meeste renners hebben zo’n “chip” maar we hebben een aantal te huur voor €5- per avond. Neem in dat geval tie-wraps en een kniptang mee.
Betaling bij de baan: liefst met PIN, maar gepast contant mag ook.
Zie onderstaande link voor AVG ter bescherming van uw gegevens.
Wedstrijden AVG
Wedstrijd Ervaring
Baanwedstrijd ervaring is vereist. Cursussen of georganiseerde trainingen zoals bij o.a. Amsterdamse Baanwielerschool, RTC Amsterdam, Carolien van Herrickhuizen, of Herman Schenk bij Sportpaleis Alkmaar zijn ook acceptabel voorbereiding.
Categorie indeling
Beneden vind je richtlijnen (dus geen vaste regels) om de ideale categorie te kiezen. De uiteindelijke indeling wordt gemaakt door de organisatie. In de A klasse rijden de snelste, meest deskundige renners. C klasse is voor oudere en/of minder rappe en/of minder ervarende renners. Heb je een zware week gehad of voel je je helemaal top vandaag? Denk dan even aan een categorie lager of hoger rijden. Uitslagen van alle categorieën tellen sowieso naar de verschillende klassementen.
De indeling is ook afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van de deelnemers. Het kan zijn dat een renner de ene avond bij B koerst en een volgende keer bij A.
De organisatie houdt het recht om een renner, als nodig, van categorie te wisselen.
Categorie A
Junior-man
Amateur-man onder 40 jaar
Nieuwelingen-man (in overleg)
Elite/Prof-vrouw
Amateur-man 40+
Categorie B
Sportklasse-man 40+
Amateur/Sportklasse-man 50+
Amateur-vrouw
Junioren-vrouw
Nieuwelingen-man (in overleg)
Categorie C
Amateur/Sportklasse-man 60+
Nieuwelingen-vrouw
Beginnende renners in het algemeen
Materiaal
Standaard KNWU/UCI regels voor fietsen, wielen en de renners positie op de fiets gelden. In principe gaan we geen fietsen meten, UCI goedkeuring stickers uitzoeken of anders muggenziften. Wel moeten fietsen in goede orde verkeren, goed afgesteld en in geen zin onveilig of heel vreemd zijn. Fiets je best met de neus van je zadel 45mm achter de trapas? Dat interesseert ons niet. Ligstuur, versnellingen, omgebouwde racefiets, Superman positie, eenwieler…? Nee, het moet echt een gewone baanfiets zijn.
Bij de NK Masters Baan geldt de KNWU reglement en het is mogelijk dat de jury strenger zal zijn over bij voorbeeld de afmetingen van fietsen.
Verzet
Het maximale verzet is 52/15. De organisatie zal door middel van steekproef verzetten controleren. Tijdens de koppelkoersen worden andere verzetten toegestaan. Het maximale verzet zal op deze dagen gecommuniceerd worden.
Banden
Tubes moeten goed gekit zijn. Een goed gekit band komt nooit, ooit zomaar los van de velg zonder gereedschap en hard werk.
Banden moeten vrij van steentjes, vuil en andere materialen van de weg. Liefst worden de banden uitsluitend op de baan gebruikt.
Draadbanden mogen wel maar wees voorzichtig: Weinig draadbanden zijn geschikt voor een steile, houten baan zoals Velodrome Sloten. De enkele geschikte bandjes zijn vooral handgemaakte, Italiaanse banden zoals Veloflex, Vittoria Open CX en Gommitalia. Vulkaniseerde wegbanden zoals van alle bekende fabrikanten hebben te weinig grip op de deels geschilderd, houten piste.
Schoenenplaatjes
Zorg dat je plaatjes en pedalen niet versleten zijn en goed vastzitten. We gaan regelmatig sprint onderdelen en staande starts rijden en (geloof mij) je wilt echt, echt niet dat een voet los van je pedaal schiet.
Geen zichtbare displays
Computers en vermogensmeters mogen wel op de fiets zitten, maar niet op een manier dat de display leesbaar is. Data mag dus opgenomen worden maar niet tijdens de koers gezien. Tip: zet een 2e montagestuk onder je stuurpen of achter je zadelpen.
Wedstrijddagen
Inschrijving/Inchecken
Graag eerst inschrijven/inchecken/betalen). Controleer in welke categorie je gaat rijden.
Bezoekers zijn gratis en gewenst. Neem je vrienden, kinderen en collega’s mee om de renners te aanmoedigen!
Inrijden
Van 12:00 tot 13:00 mogen deelnemers de vaan in (ingeschreven) mits daarvoor toestemming is van de beheerder en de organisatie. Wil je eerder op de baan fietsen dan moet je het Velodrome betalen voor de vrije training. Dan mag je vanaf 10:00 inrijden
Om 12:50 is de riders meeting daarna starten de wedstrijden.
Er liggen ook een aantal rollerbanken in het binnenveld. Echter zijn er veel minder rollerbanken als renners dus mocht je per se een rollerbank willen gebruiken raden we aan om eentje mee te nemen.
Volle programma’s & Weinig Tijd
AUB op tijd klaar zijn om op te stellen. We hebben 2 1/2 uur voor het hele programma and mogen in principe niet uitlopen.
We gaan allerlei soorten onderdelen rijden, ook onderdelen die niet vaak voorkomen. Hier in de ABC website staan beschrijvingen van alle onderdelen. Mocht je een onderdeel niet kennen, graag even de beschrijving studeren IPV de starter twintig vragen stellen terwijl iedereen langs de boarding staat te wachten.
Ride Safely & Be Nice
Rijd gewoon eerlijk en veilig. Dit zijn maar leuke clubwedstrijden voor onze plezier, leerervaring en training. Morgen moeten we weer naar werk en familie.
Enkele minuten na afloop doen we een prijsuitreiking, maken we foto’s en soms mogen we ook boven naar Olympias clubhuis om te lullen over de wedstrijden, borrelen, visitekaartjes uitdelen… wat je wilt.