Tien regels voor het fietsen in een groep
Fietsen in een groep? Heb je nog nooit in een groep gereden en vind je dat heel spannend? Of denk je “Ach, dat stelt toch niets voor?” Misschien stelt het ook niets voor, maar toch kan het fietsen in een groep, gevaren met zich meebrengen. Daarom zijn er een aantal (ongeschreven) regels voor het fietsen in een groep.
Fietsen in een groep
Hieronder de 10 belangrijkste regels op rij:
- Signaleren
- Ritsen, Single en Dubbel rijden
- Rechte lijn rijden
- Niet voorbij het achterwiel
- Vermijd putdeksels & wegmarkeringen
- Gevaarlijke situatie sturend oplossen
- Handen op de shifters of in de beugels
- Wissel
- Deugdelijk materiaal
- Kijk vooruit & houd je aan de regels
1. Signaleren
Om elkaars veiligheid te waarborgen is het belangrijk om elkaar te waarschuwen voor opkomend of achterliggend ‘gevaar’. Dit doe je door middel van signaleren. Bij gevaar kun je denken aan auto’s, andere fietsers, paaltjes, wildrooster etc..
Bij tegemoetkomend ‘gevaar’ waarschuw je van voor naar achteren, natuurlijk beginnend met diegene die voorop rijdt. Bij achteropkomend ‘gevaar’ waarschuw je van achteren naar voren, al dan niet roepend of met handgebaren. Fiets je voor het eerst in een groep? Houd dan je handen op je stuur en signaleer alleen door te roepen.
roep “STOP” bij verkeerslichten, oversteken en dergelijke
roep “LINKSAF” of “RECHTSAF” bij afslaan
roep “TEGEN” bij tegemoetkomend verkeer
roep “VOOR” bij inhaalmanoeuvres
roep “ACHTER” bij achteropkomend verkeer
roep “PAALTJE” bij alle obstakels (dus niet alleen paaltjes, maar ook bij wegversmallingen, betonblokken en dergelijke)
Wanneer je één signaleringswoord gebruikt bij obstakels, schept dat duidelijkheid in de groep: er komt iets aan. Als je elk obstakel bij naam noemt, kan er verwarring ontstaan, doordat sommigen het wellicht niet goed verstaan. Als je daardoor te laat reageert, kan dat een valpartij veroorzaken met nare gevolgen.
2. Ritsen, Single en Dubbel rijden
In een groep fiets je altijd twee aan twee. Soms is het nodig om de groep achter elkaar te laten rijden, bv. bij wegversmallingen, smalle paden en/of verkeersdrukte. Dan moet je ritsen of single rijden. De persoon die rechts rijdt, laat dan een klein gaatje vallen ten opzichte van de persoon voor hem/haar, zonder al te veel snelheid te verliezen of hard te remmen. De persoon die links fietst kan zich dan af laten zakken en rechts ‘inritsen’. Wanneer je dit snel en soepel doet, rijdt de hele groep in no-time in een rechte lijn achter elkaar.
Rijden we maar kort in een lijn, bijvoorbeeld bij een wegversmalling, dan gaan wij gelijk weer twee aan twee rijden (dubbel rijden), dit noemen we ritsen.
Blijven we langere tijd in een lijn rijden, bijvoorbeeld bij smalle onoverzichtelijke paden, dan noemen wij dat singel rijden. Is het gevaar geweken, kunnen we weer dubbel rijden.
Handsignaal voor ritsen en singel rijden is 1 vinger in de lucht. Handsignaal voor dubbel rijden zijn 2 vingers in de lucht.
3. Rechte lijn rijden
Voor veiligheid rijden we in een strakke lijn. Door in een rechte lijn te rijden, kunnen we elkaar en overige verkeersdeelnemers niet verrassen met plotselinge bewegingen of onduidelijkheden. Dit creëert rust in de groep. Het heeft als voordeel dat je dicht op elkaars wiel kunt rijden. Zo kun je goed uit de wind fietsen en houdt je de groep klein en compact.
4. Niet voorbij het achterwiel
Vooral van belang bij de Social groep. Wanneer je voorganger om wat voor reden dan ook een slinger maakt, kom je niet in het achterwiel te zitten, met de eventuele vervelende gevolgen daarvan. Bij Faster groep houden we ons ook aan deze regel. Bij waaier rijden wordt er vaak wel voorbij achterwiel gereden (om zoveel mogelijk uit de wind te blijven), dit wordt dan ook alleen gedaan in de Faster groep met ervaren rensters.
5. Vermijd putdeksels & wegmarkeringen
Vermijd putdeksels, witte wegmarkeringen en andere mogelijk gladde dingen op de weg. Dit soort obstakels kunnen – zeker bij nat weer! – spekglad zijn. Voor je het weet glij je weg en veroorzaak je een valpartij. Ontwijk deze obstakels weloverwogen en zonder plotselinge bewegingen, zodat je de fietsers in jouw groep of andere weggebruikers niet hindert.
6. Gevaarlijke situaties sturend oplossen
Ontstaat er een situatie waarbij je plotseling moet remmen? Voor plotseling overstekend verkeer, onoplettende voetgangers? Let degene die voor jou rijd even niet goed op? Probeer elke situatie altijd sturend op te lossen! Je kunt je wellicht voorstellen dat – wanneer je vol in je remmen knijpt – de fietser achter jou snel moet reageren en zo mogelijk nog harder moet remmen dan jij al doet. De persoon daarachter moet nóg harder remmen. Vroeg of laat kan er iemand niet meer op tijd reageren en die klapt hard op zijn/haar voorganger.
7. Handen op de shifters of in de beugels
Wanneer je gaat fietsen in een groep, moet je snel kunnen reageren op verschillende situaties. Dit kan het beste wanneer je jouw handen op je shifters of in de beugels houdt. Op deze manier kun je sneller en directer sturen en makkelijker bij je rem. Hoewel je het misschien comfortabeler vindt om je handen op het stuur te houden, is dit in de groep echt niet toegestaan. Doe je dat wel, kun je verwachten dat je hierop wordt aangesproken.
8. Wissel
Afhankelijk van de sterkte van de personen in de groep en de wind, wordt er regelmatig ‘van kop af gewisseld’. Dit betekent dat er – idealiter iedere 2 minuten – iemand anders op kop rijdt. Na twee minuten wordt er gewisseld. Bij de Fietsbelles Social Rides houden we geen rekening met de wind, er wordt altijd gedraaid, dit doen we linksom (tegen de klok in). Bij de Fietsbelles Faster Rides wordt er ook gedraaid. Dit kan zijn iedere 2 minuten of zelfs continu. Ditmaal houden we wel rekening met de wind. Afhankelijk van de windrichting, wordt er links- of rechtsom gedraaid.
Bekijk eens deze nuttige video van de NTFU over signaleren, ritsen en draaien.
9. Deugdelijk materiaal
Dit spreekt voor zich: deugdelijk materiaal is het halve werk. Onderhoud je fiets goed; dit kan een boel ‘leed’ onderweg voorkomen. Zorg dat je goede binnen- en buitenbanden op je fiets hebt. Versleten banden vergroten de kans dat je onderweg een lekke band krijgt. Zorg daarnaast voor goede remblokken, cassette & ketting. Dit doe je niet alleen omdat je dan lekkerder fietst, maar vooral voor de veiligheid in de groep.
10. Kijk vooruit & houd je aan de regels
Ook dit behoeft geen verdere uitleg. Elke groep, club of vereniging heeft eigen regels, maar de hierboven beschreven regels zullen in enige vorm terugkomen bij elke samenstelling van een groep. Tenslotte: alle groepen hebben het volgende hoog in het vaandel: “Veiligheid voor alles en let op elkaar!” Want we komen allemaal voor hetzelfde: een mooi rondje trappen. Fietsen met elkaar en voor elkaar :
Ben je benieuwd hoe het is om te fietsen in een groep? Fiets dan gerust eens mee met Fietsbelles. Vanaf dinsdag 28 maart start ons wielerseizoen. We vertrekken om 18:30 uur vanaf het ASC Olympia clubhuis op Sportpark Sloten. Je kan je aanmelden via dit Facebook Event. Meer informatie over Fietsbelles vind je hier en op onze Facebook of Instagram krijg je een heel goede indruk van wat wij doen 🙂
Geef een reactie