Het nieuwe wielerseizoen begint en de wedstrijdkalender is te zien op de site van de KNWU. “Heel mooi al deze wedstrijden, maar welke ga ik rijden?” is een vraag die veel renners (en trainers) zichzelf stellen. Lees hieronder een paar tips die jou helpen om jouw fietsdoelen te bepalen en bereiken.

Ik weet nog goed dat ik begon met wielrennen en elke wedstrijd wilde rijden. En dat deed ik dan ook. Op dinsdag en donderdag trainen met ASC Olympia en elk weekend een wedstrijd. Het liefst trainde ik helemaal niet. Dan reed ik op maandag en woensdag bij W.V. Amsterdam en op zaterdag en zondag wedstrijden. “Elke dag rammen!”, dat was mijn motto. Ik dacht: “hoe meer wedstrijden ik rijd, hoe beter ik word.”

Pieken

Nu een aantal jaar later en veel kennis verder, weet ik wel beter. Je moet pieken. Ik hoor je denken “Maar Lucas … al die wedstrijden zijn zo leuk.” Dat klopt. Toch zijn één of twee heel goede uitslagen fijner dan elke keer dezelfde uitslag (ben ik achter gekomen). Ook bestaat het gevaar van overtraining. Hierover kunnen veel sporters meepraten. Te veel inspanning is niet goed. Zodra jouw lichaam te lang, te veel inspanning moet leveren, gaat het weigeren. Als je overtraind raakt worden je prestaties alleen maar minder.

Fietsdoelen

Hoe bepaal je nu jouw fietsdoelen? Hoe weet je nu welke wedstrijden je moet gaan rijden? Kijk dan vooral eerst naar jezelf: “Wat voor een renner ben ik en wat wil ik bereiken? Wil ik naar het NK of wil ik alleen de interclub bij ASC Olympia rijden?”

Zelf heb ik voor dit jaar ook een doel gesteld: het Nederlands Kampioenschap sprint amateurs op de baan. Ik wil hier een top 3 plaats rijden. Elk jaar opnieuw stel ik mijn doelen bij. Toen ik net begon, wilde ik graag een interclub uitrijden in het peloton. Dat is inmiddels gelukt. Daarna wilde ik een klassieker uitrijden. Ook gelukt.

Lees ook:
De ideale voorbereiding

Doelen bijstellen

Hoe bereik je jouw fietsdoelen?

Doordat je steeds beter wordt, stel je jouw fietsdoelen elk jaar bij. Daarbij is het belangrijk dat je jouw fietsdoel(en) SMART maakt. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ik zal niet als doel stellen: in twee maanden Nederlands kampioen tijdrijden. Want dat ga ik nooit redden. Ik zou wel kunnen zeggen: binnen een jaar een top 5 bij een criterium.

Zodra je jouw fietsdoel(en) inzichtelijk hebt, ga je er voor! En natuurlijk doe je dat ook SMART. Als je tijdens het Nederlands Kampioenschap een top 10 wilt rijden, stel jouw seizoen daarop in. Ga dan niet tijdens de voorjaarscompetitie strijden om de eerste plek. Die wedstrijd staat in dienst van het hoofddoel. Probeer bijvoorbeeld in de voorjaarscompetitie, constant in het midden van het peloton te rijden. Dit bevordert jouw kunde om in een peloton te rijden. En die kunde kan je weer toepassen tijdens het NK.

Nog een paar tips

Nog een paar laatste tips: Spreek je fietsdoel(en) uit; hoe meer mensen het weten hoe beter. Hierdoor krijg je zelfvertrouwen en anderen weten waarmee je bezig bent. Ga ook in het begin van het seizoen naar je trainer. Stel samen je fietsdoelen op en maak een plan. De trainer heeft er namelijk de kennis voor.

Ik ga weer naar de sportschool om het Nederlands Kampioenschap te halen. Voor jullie geldt: SMART, SMART en SMART! Dan kom je er wel. Ook in het ‘echte’ leven 🙂